EMOCIONS

 EMOCIONS
A classe de música ens agrada utilitzar les audicions per poder obrir un diàleg sobre les emocions. Però aquest diàleg sempre és complicat per la dificultat de trobar les paraules que defineixen millor allò que sentim. També, en algunes ocasions, intentam ser empàtics amb el compositor i pensar què volia expressar quan va composar aquella música.
Per poder treballar aquestes emocions, hem partit de dos llibres molt útils que ens ajuden a aclarir alguns termes.
Per una banda, a educació infantil i a primer cicle de primària, hem utilitzat EL MONSTRE DE COLORS, d'Anna Llenas. Un conte que explica com destriar cinc de les emocions bàsiques (alegria, tristesa, por, ràbia i calma). L'entranyable monstre i el seu embolic emocional fa que el tema captivi els alumnes i serveixi de punt de partida per moltes activitats relacionades amb les emocions.
De fet, els alumnes han après una cançó sobre aquest conte que no només ens ha estat molt útil per recordar la història, sinó també per treballar l'expressió gestual i vocal. Els alumnes han cantat la cançó expressant o teatralitzant amb la veu i el moviment l'emoció que es descriu. De vegades, ajudats d'uns capells de colors que coincideixen amb els colors que utilitza el monstre.
Si voleu sentir la cançó, ho podeu fer aquí:



Al segon i al tercer cicle de primària intentam aprofundir més en el camp de les emocions i ho feim a través de l'EMOCIONARI, de R. Romero i C. Núñez. Un llibre deliciós que ens obri un ventall enorme de vocabulari explicat de manera molt senzilla a fi de definir cada vegada més les sensacions o sentiments que vivim i que, en el cas de la música, ens pot transmetre una audició.


LA MÚSICA I LES EMOCIONS
La música mou els sentiments i les emocions. D'aquesta manera podem ajudar també a conèixer-les i ser conscients de les reaccions que això ens provoca. Escoltant una música podem fàcilment i de manera automàtica moure el nostre cos perquè ens anima, o sentir una tristor que pot arribar a fer-nos caure alguna llàgrima. De la mateixa manera, la música ens calma o ens irrita i ens tensa.
Aquestes audicions són músiques amb les quals els alumnes han d'intentar trobar l'emoció que senten. En haver escoltat l'audició, de manera voluntària els alumnes expressen què han sentit i si els ha recordat alguna anècdota viscuda o irreal que puguin relacionar amb l'emoció pertinent.
Des del principi es dona la indicació de que totes les respostes són correctes. Cada persona pot sentir una emoció diferent i cap és més valorada que una altra. En aquest cas, pensar diferent no és ni millor ni pitjor.
Poc a poc els alumnes aprenen a escoltar la música des de un altre perspectiva. Una manera molt personal d'escoltar. Deixar-se dur per les emocions és una molt bona pràctica per gaudir-la i per conèixer-nos a noltros mateixos.

Algunes de les emocions tractades: alegria, tristesa, ira, ràbia, pena, por, calma, culpa, tensió, soledat...
Entre moltes altres, aquí teniu una mostra de músiques utilitzades:






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada